The way to slots a fun

5 september 2022 - Las Vegas, Nevada, Verenigde Staten

"Voel eens aan het raam?" We rijden inmiddels al bijna twee uur rechtdoor over een weg dwars door de woestijn. De cactussen zoeven aan weerskanten aan ons voorbij en vormen een schril contrast met de verder compleet dorre ondergrond. Ik voel aan het raam en hoor een "tssss" geluid. Het raam voelt aan alsof het net uit de oven komt. Dit is niet zo gek, want het is 44 graden, en dat in de schaduw. Er is hier echter geen schaduw, alleen één lange weg rechtdoor, met aan het einde van de weg de bekende goktempel genaamd Las Vegas. Ik probeer de camper moed in te praten, terwijl de airco staat te loeien en de lampjes weer eens feloranje uitslaan. "Nog even volhouden, je mag straks afkoelen, ze hebben een zwembad bij de camping.", fluister ik de camper toe. Terwijl de lucht trilt van de hitte en de autobanden als stille getuigen van eerdere pechgevallen langs de kant van de weg liggen, voeren we een gesprek over het leven. "Hoe lang denk je dat we in leven blijven als we hier langs de weg stil komen te staan?" "Met of zonder water?" "Zonder water?" "Misschien een dag?" "Waaraan zou je dan precies doodgaan?" Ik voel nog eens aan het raam, nog steeds gloeiend heet. Ik aai zachtjes over het dashboard van de camper: hou alsjeblieft nog even vol!

Vanaf de camping nemen we de volgende dag een Uber naar het einde van de strip. De meest bekende straat in Las Vegas. De straat waar alle bekende hotels/casino's staan en waar het gokken centraal staat. De mevrouw van de Uber antwoordt op de vraag hoe het gaat: "bad people are always happy." En ik hoop maar dat we snel op de plaats van bestemming aankomen. Terwijl ik wat geld in haar fooienpot stop, fluistert ze me toe: "for cat food." Snel stappen we uit, terwijl ze ons naschreeuwt: "don't do anything I wouldn't do, or I will have to call your mom!" Onze eerste kennismaking met Vegas is een feit.

Terwijl ik een dollar in een gokautomaat stop, probeer ik uit te vogelen hoe het apparaat werkt. Ik druk op het eerste knopje wat gaat branden en het apparaat begint te piepen en te draaien. Blijkbaar heb ik net mijn inzet verdubbeld. Dit gaat goed! Ik druk nog een keer op het knopje, de machine begint weer te piepen en draaien. Nu ben ik alles echter weer kwijt. Teleurgesteld druip ik af, rijk worden zit er hier niet in. Gefascineerd kijk ik naar de rij met mensen die stoïcijns drie muntjes per keer in de automaat stoppen die ze uit de speciale muntenhoudertjes halen. Af en toe komen er nieuwe muntjes uit het apparaat, die ze vervolgens gelijk weer in de automaat stoppen. Eindeloos gaat dit door. Het heeft iets grappigs maar tegelijk iets treurigs. Nog meer gefascineerd ben ik door een man die craps speelt en uit zijn zak een enorme stapel briefgeld haalt. Hij zet 400 dollar in en vervolgens begint er een heel ritueel waarbij hij de dobbelstenen draait, streelt en er tegen praat. Dit alles met gesloten ogen. Vervolgens gooit hij de dobbelstenen en begint te juichen. Het doet me denken aan de scène uit Friends waarbij Monica en Chandler gaan trouwen als ze een nog een "hard eight" gooien. Ik zie echter nergens een vrouw in de buurt van deze man, dus waarschijnlijk heeft hij net een hoop geld gewonnen.

Als het avond is keren we terug naar de camping. Als je denkt dat het wel afkoelt als de zon onder is, dan heb je het mis. De minimumtemperatuur is 30 graden en die wordt bereikt om zes uur in de ochtend. Ongeveer een minuut lang is het dan 30 graden waarna de temperatuur weer genadeloos op begint te lopen. Als je twee keer met je ogen hebt geknipperd is het weer ver boven de veertig graden en voelt het alsof je langzaam, maar toch redelijk snel gaar kookt. Hoe je dan slaapt in de camper? Met een ventilator en flesjes water in bed die rechtstreeks uit de vriezer komen. Vervolgens hoop je er het beste van en trek je in de morgen je gesmolten huid zachtjes los van het bed. Na één dag is mijn huid zodanig gesmolten dat het wel weer tijd is om door te reizen en deze kokende, neonverlichte, schreeuwerige maar fascinerende stad achter ons te laten. Las Vegas was "slots a fun". Ik leg mijn muts vast klaar, want we gaan naar Zion en daar is het overdag slechts 34 graden...

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl